de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment
LinkedIn automation is spam

waardevolle relatie of spam?

Als ondernemer word je commercieel benaderd. Prima. Ik benader mijn netwerk ook om relaties te verstevigen en kansen te spotten. Recent wilde een bekende Nederlandse ondernemerscoach met mij connecten. Connectieverzoeken met een goed bericht accepteer ik altijd. Maar na het accepteren van de connectie werd ik teleurgesteld. Het bleek dat ze LinkedIn automatisering gebruikte. Dus ging ik bij mezelf na hoe dat kwam. En welke les kon ik trekken over LinkedIn automatisering bij het sourcen en recruiten naar kandidaten?

allereerst: waarom connect je op LinkedIn?

Als je met iemand wil connecten op LinkedIn stuur je met je connectieverzoek een belofte. Je wil contact voor een interessant gesprek, een goed artikel of iets persoonlijk onder de aandacht brengen. Jij benadert mij omdat je iets van of met mij wil. Als ik jouw connectieverzoek accepteer ben jij weer aan zet. Dus stuurde ik deze Nederlandse ondernemerscoach een persoonlijk berichtje terug, maar daarop kreeg ik geen antwoord.

Wat ik wel kreeg was een vervolgbericht vol met aannames en al snel volgde een aanbod om een van haar video’s te bekijken. Alsof ik daarop zit te wachten? Deze ondernemerscoach maakte gebruik van LinkedIn automation tools zoals Dux-Soup en Phantombuster. Een stuk software die automatisch jouw LinkedIn profiel bezoekt, een post liket of een connectieverzoek stuurt. Kort gezegd: ik werd ge-Dux-Souped.

LinkedIn automatisering gebruiken bij sourcen

Terug naar het vak van sourcen en recruiten. Kandidaten maken bij recruiters regelmatig hetzelfde mee. Massaal worden mensen benaderd met standaardberichten die niet of slecht opgevolgd worden. Dat is geen recruiten of sourcen, dat is spammen.

De centrale vraag is: wil je LinkedIn automation tools inzetten voor recruitment, sourcen of talent poolen? Is het een slimme manier om kandidaten te recruiten of is het met hagel schieten? Op LinkedIn zie je regelmatig advertenties die via LinkedIn automation maandelijks honderden kandidaten per maand beloven. Doen of niet? De meningen zijn verdeeld. Verschillende sourcing specialisten die ik ken gebruiken het, anderen zijn fervent tegenstander. Dus: ga je LinkedIn automation tools inzetten bij het sourcen en recruiten naar kandidaten?

Volgens mij is het niet verstandig om geautomatiseerd kandidaten te benaderen, en wel om vier redenen:

  1. massaal mensen benaderen kan veel reacties opleveren

In mijn voorbeeld kregen honderden andere ondernemers ook dit standaard connectieverzoek voorgeschoteld. Gevolgd door een net zo standaard bericht met een uitnodiging voor een gratis video. Omdat mijn reactie niet past in haar standaard script bleef het oorverdovend stil aan de andere kant van de lijn. Dit is geen begin van een gesprek maar spam in mijn mailbox.

Oké, dus jij vraagt mij om jouw bericht te lezen, maar reageren is teveel moeite? Massaal connecten, berichten sturen en vervolgens niet kunnen of willen reageren is zonde van de tijd. Als kandidaat haak ik zeker af.

  1. LinkedIn automation gebruiken is bedrog

Onze relatie begon met bedrog: ze suggereerde persoonlijk met mij te connecten. Van een nieuwsbrief weet je dat die geautomatiseerd is maar bij LinkedIn verwacht je dit niet. Je reduceert mij tot een doelgroep, een profiel en een e-mail adres. In sourcen is dat een les die alle sourcers leren: je benadert geen profielen, je benadert mensen van vlees en bloed en je doet je niet anders voor dan wie je bent.  In recruitment draait het juist draait om vertrouwen dus doe niet net alsof je dikke maatjes wil worden en om daarna in het 2e bericht een vacature te verkopen.

  1. standaard is niet goed genoeg in sourcing

Hoe goed je jouw bericht ook automatiseert, er staat te weinig “echte informatie” over de ontvanger in. Als je als recruiter of sourcer je verdiept in de kandidaat maak je meer impact en LinkedIn geeft je daarvoor veel unieke haakjes. Lees het profiel, bekijk de posts of maak een onverwachte connectie met een hobby. Maar ja, deze ondernemerscoach is te lui om zich in mij en mijn behoeften te verdiepen, daar gebruikt te liever een script voor.

  1. met hagel schieten bij sourcen is slecht voor iedereen

Met hagel schieten verpest het voor jezelf en de markt. De belangrijkste klacht over recruiters is dat zer  kandidaten benaderen met niet passende vacatures. LinkedIn automatisering gebruiken waarmee je met een druk op de knop honderden kandidaten tegelijk benadert maakt dit probleem alleen maar groter.

conclusie: gebruik geen LinkedIn automatisering

Deze BN’er reduceerde mij tot een profiel in een marketingfuik. Ik voelde me op een feestje van een gastvrouw die een groots feest gaf maar geen tijd had voor een gesprek. Ik ben maar weggelopen en heb onze vriendschap inmiddels verbroken. Met zoveel gasten zal ze mij niet missen.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet vies van technologie die delen van je sourcing automatiseert en je bijvoorbeeld slim interessante kandidaten voorschotelt (denk aan RecruitRobin, NIxZ of Hiretual). In recruitment hebben we nu eenmaal processen en funnels. Maar kwaliteit is minstens zo belangrijk. Jouw echte vijver met kandidaten is vaak niet zo groot. Je bereikt meer met goed nadenken over wie bij jouw vacature past en die mensen verrassen met aandacht en een echte gesprek. Manno-a-manno zeg maar. Dan raak je een klant of kandidaat echt en schiet je met scherp. En mocht je toch een robot willen inzetten, hier is een lijst met tools die opgesteld is door Phantombuster: top 10 linkedin automation tools for 2020

ga voor echt contact met je kandidaat via sourcing as a service

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • ontvang automatisch nieuwe artikelen
  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 3 december 2020
Tags
Delen