de kennisbank voor
arbeidsmarktcommunicatie
en recruitment

beter samenwerken in recruitment

recruiten is samenwerken!

Recruitment en nieuwe medewerkers aannemen wordt vaak gezien als een top-down proces waarbij de manager bepaalt en de knoop doorhakt en HR/recruitment uitvoeren. De laatste jaren bewegen we naar samenwerkingsgericht ‘collaborative recruitment’ model met focus op samenwerken in recruitment. Bedrijven zoals Apple en Netflix zijn hierop overgestapt omdat ze met collaborative recruitment het probleem omzeilen dat HR-professionals en recruiters zelden voldoende diepgaande technische kennis hebben om de juiste kandidaten. Maar dit model verhoogt niet alleen de kwaliteit van beslissingen, het vergroot ook het draagvlak voor die beslissingen.

De whitepaper beschrijft in vier eenvoudige stappen hoe je met collaborative recruitment begint en collega’s meer kunt betrekken bij recruitment. De praktische inzichten en tips kan je direct toepassen. Deze blog beschrijft de highlights, voor het complete verhaal download je de gratis whitepaper.

betrek collega’s al bij de start van recruitment

Samenwerken in recruitment gaat verder dan een paar teamleden enkele kandidaten laten interviewen. In alle fasen van het recruitmentproces kan je collega’s betrekken. Drie tips waarmee je dit voor elkaar krijgt:

  1. Laat het team vanaf het begin meedenken het ideale profiel, de criteria en de ideale persoonlijkheid van ideale kandidaat te omschrijven.
  2. Pak niet zelf de pen maar laat iemand van het team de vacaturetekst opstellen. Je kan de tekst altijd nog finetunen en controleren.
  3. Laat kandidaten rechtstreeks informatie inwinnen bij teamleden. Collega’s die vol trots over hun werk praten zijn geloofwaardiger dan managers.

recruit in het netwerk van de manager en het team

De beste recruiters heb je al in huis en dat zijn de hiring manager en vakmensen. Wat let je om met hen samen te werken in recruitment? Ze hebben een netwerk met andere vakmensen vanuit studie, eerdere banen of congressen. Logisch toch om ze actief te betrekken bij de recruitment van een nieuwe collega? Drie tips:

  1. Neem bij vacature intake al het netwerk door met het team. Wie kennen ze al en met wie willen ze graag samen werken?
  2. Ondersteun ze met een ‘sourcing lunch’ waarbij je samen door het LinkedIn netwerk loopt.
  3. Ga kandidaten benaderen uit naam van de vacaturehouders of collega’s. Het is natuurlijk fantastisch als iemand dit zelf wil doen, maar ook als dat niet lukt er creatieve oplossingen denkbaar.

zet je collega’s in bij recruitment

Sommige organisaties halen wel 40 procent van nieuwe collega’s binnen via via werving (referral recruitment). Dit doorverwijzen van kandidaten past perfect bij de sociale netwerken waarop medewerkers zich gedragen als merkambassadeurs en social influencer. Een doordachte benadering op referral recruitment mag dus niet ontbreken. Zeker als je bedenkt dat een goed referral recruitment programma bijdraagt aan je organisatietrots en ook nog eens zorgt voor betere aannames tegen lagere kosten! Drie tips voor referral recruitment:

  1. Bedenk een referral programma dat past bij jouw organisatie. Bespreek wat je collega’s belangrijk vinden, waar ze wel en niet aan willen meewerken en onderzoek de weerstand die er mogelijk is.
  2. Zorg voor helderheid over het profiel van de ideale kandidaat, het sollicitatieproces en de beloning. Zorg in ieder geval voor een vipbehandeling van referral kandidaten.
  3. Bedenk vooraf hoe je collega’s stimuleert om vaker kandidaten te introduceren en bedenk een slim beloningssysteem. Gebruik je creativiteit en de inzichten uit je onderzoek (tip 1) maar maak het ook niet te ingewikkeld.

gebruik LinkedIn voor recruitment

LinkedIn is het ultieme netwerktool waar veel professionals buiten recruitment en sales veel te weinig gebruik maken. Terwijl de meeste collega’s en jouw kandidaten al op LinkedIn zitten. Ga LinkedIn inzetten recruitment maar ga niet als een dolle kandidaten benaderen en verwacht niet direct resultaat op de vacature die je post. LinkedIn is een sociaal netwerk en vel mensen zijn niet op zoek zijn naar een nieuwe baan. Nog niet, maar later misschien wel. Drie tips om LinkedIn net iets slimmer in te zetten:

  1. Kijk heel kritisch naar wie je echt zoekt, verplaats je in de leefwereld van deze groep en speel in op wat jouw organisatie en vacature echt interessant maakt. Benader iemand pas als je de drie onderwerpen goed kun inschatten.
  2. Ga zelf actief connecten met relevante kandidaten voor de toekomst maar vraag dat ook aan je hiring managers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vakmensen van targetbedrijven. Maak ieder connectieverzoek persoonlijk en laat regelmatig in je netwerk zien dat je een interessante werkgever bent.
  3. Vergroot het bereik door je vacatures altijd te delen via collega’s met een relevant netwerk. Help collega’s het lastig vinden post te maken met een goed bericht, een sprekende foto en natuurlijk met een linkje naar de vacature.

Wil je nog meer lezen over de tips de valkuilen waarmee je beter gaat samenwerken binnen recruitment? Download dan de gratis whitepaper.

  • laat hier je gegevens achter om de whitepaper te ontvangen
  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Meer artikelen en updates ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

  • ontvang automatisch nieuwe artikelen
  • we gaan correct met je gegevens om (zie privacy statement)

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

misschien ook interessant om te lezen

informatie

Geplaatst op 19 maart 2020
Tags
Delen